Vanaf vandaag kunnen mensen die hulp zoeken bij een onveilige thuissituatie chatten met een AI-bot op de website van Veilig Thuis. De organisatie wil hiermee de drempel verlagen om contact op te nemen met het meldpunt.
De website van Veilig Thuis ontvangt maandelijks zo’n 40.000 bezoekers. Tot nu toe konden zij alleen tijdens kantooruren chatten met een hulpverlener. Vooral ’s avonds en ’s nachts werd de site veel bezocht, waardoor de nieuwe AI-tool uitkomst kan bieden.
De chatbot kan vragen beantwoorden en advies geven. Veilig Thuis hoopt dat dit ertoe leidt dat meer mensen uiteindelijk bellen met de organisatie, zodat hulpverleners hen verder kunnen ondersteunen. Zowel slachtoffers als plegers kunnen er terecht. Chatten gebeurt volledig anoniem.
In de Tweede Kamer is onlangs voorgesteld om een 24/7-chatlijn te openen. Met de introductie van de AI-bot komt Veilig Thuis alvast een stap tegemoet aan de wens om de bereikbaarheid te vergroten.