
De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met een nieuwe wet die scholen verplicht om meer aandacht te geven aan lezen, schrijven en rekenen. De zogeheten kerndoelen worden vernieuwd. Dat zijn de doelen waaraan lesprogramma’s moeten voldoen. Ook digitale vaardigheden en burgerschap krijgen een belangrijkere plek.
Het kabinet vindt het zorgelijk dat veel leerlingen moeite hebben met basisvaardigheden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel kinderen op de basisschool en in het voortgezet onderwijs niet goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. Dat heeft gevolgen voor de rest van hun schooltijd én later in het dagelijks leven. Wie niet goed kan lezen, heeft bijvoorbeeld ook moeite met vakken zoals geschiedenis en krijgt later problemen met administratie of sollicitaties.
De nieuwe kerndoelen maken duidelijker wat leerlingen moeten leren. Ze moeten ervoor zorgen dat scholen zich richten op de belangrijkste vaardigheden zonder dat het lesprogramma te vol wordt.
Scholen beginnen in 2026 met de nieuwe doelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde. In 2027 volgen de overige vakken, zoals digitale vaardigheden en burgerschap. De Inspectie van het Onderwijs controleert vanaf 2031 of scholen voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Sommige scholen zijn nu al gestart met het aanpassen van hun lesprogramma’s.
De vorige kerndoelen dateren uit 2006. Het kenniscentrum SLO werkte in opdracht van het ministerie samen met scholen en onderwijsdeskundigen aan de vernieuwde versie. Nu de Tweede Kamer akkoord is, moet de Eerste Kamer zich nog over de wet uitspreken.