Steeds meer Nederlanders worden slachtoffer van online fraude. In 2024 ging het om 2,4 miljoen mensen, blijkt uit cijfers van het CBS, geanalyseerd door Intercept. Vooral aankoopfraude via valse webshops en advertenties neemt sterk toe.
In 2022 gaf 7,6% van de Nederlanders aan slachtoffer te zijn van online criminaliteit. Twee jaar later is dit opgelopen tot 9,4%. Aankoopfraude komt het meest voor (7,2%), gevolgd door verkoopfraude, phishing en identiteitsfraude. De cijfers laten zien dat digitale risico’s blijven toenemen.
Opvallend is dat daders vaak uit de nabije omgeving komen. Niet alleen onbekende cybercriminelen, maar ook ex-partners (8,6%), vrienden (5,9%), collega’s (2,1%) en zelfs familie maken zich soms schuldig aan online fraude of bedreiging.
Vooral jongeren tussen 15 en 25 jaar zijn kwetsbaar: één op de vijf werd in 2024 slachtoffer van online criminaliteit. Ook ouderen worden getroffen: 10% van de 65-plussers kreeg ermee te maken.
Ethisch hacker Jochen den Ouden benadrukt dat vooral online aankoopfraude een groeiend probleem vormt: “Een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, ís dat meestal ook. Een betrouwbare uitstraling van een website zegt niets over de veiligheid.”
Hoewel minder vaak voorkomend (0,6%), kan identiteitsfraude grote impact hebben. Cybercriminelen vinden identiteitsbewijzen vaak terug in mailboxen. Den Ouden adviseert daarom gevoelige documenten direct te verwijderen en veilige apps zoals KopieID te gebruiken.
Volgens experts kunnen consumenten zich beter beschermen door kritisch te kijken naar aanbiedingen, alleen betrouwbare betaalmethoden te gebruiken, websites goed te controleren en nooit onnodig persoonlijke gegevens te delen.