Hooge Zwaluwe - Spoorvervoerder DB Cargo heeft nieuwe veiligheidsmaatregelen genomen na het dodelijke ongeval waarbij treinmachinist Lars Bussing vorig jaar omkwam. Medewerkers mogen voortaan niet meer op het balkon van rijdende treinen staan en worden aangespoord sneller onveilige situaties te melden.
De aanpassing volgt op een intern onderzoek naar het ongeval bij een onbeveiligde spoorwegovergang aan de Zanddijk in Hooge Zwaluwe. Daar botste een goederentrein van DB Cargo op een vrachtwagen. Uit het onderzoek blijkt dat de vrachtwagen vermoedelijk door verminderde zichtlijnen en een onduidelijke verkeerssituatie de trein over het hoofd zag.
Hoewel het spoortraject tussen Lage Zwaluwe en Oosterhout weinig wordt bereden, benadrukt DB Cargo dat botsingen met wegverkeer voor machinisten ernstige gevolgen kunnen hebben. Daarom zijn de veiligheidsinstructies aangescherpt. Op het betrokken traject geldt nu een verplichting om in de cabine te blijven tijdens het rijden.
De discussie over de veiligheid van spoorwegovergangen in de regio loopt al langer. Op het traject bevinden zich meerdere onbeveiligde overgangen. ProRail heeft aangekondigd ten minste één overgang bij Zoutendijk te willen beveiligen. Voor andere overgangen zijn nog geen plannen bekend.