Aldo’s eerste blog van het nieuwe jaar

Foto: Aldo Dorigo

Het is alweer even geleden dat ik een Afvalrace blog geschreven heb en dat komt door een fantastische vakantie in Australië. Vanaf half december hebben wij een maand rondgereisd langs de oost- en zuidkust van Australië. Deze droomreis hadden we een jaar geleden al geboekt toen ik nog helemaal niet bezig was met de afvalrace.

Australische keuken

Het is ook echt een droomreis geworden. Heerlijk weer, fantastische mensen en ook zeer lekker eten. Gelukkig is Australië een beetje een health-freak land en waren er genoeg gezonde keuzes. De bed & breakfasts en de lunch- en ontbijttentjes die we bezochten hadden allemaal gezonde opties voor het ontbijt. Iedere ochtend was er vers fruit en zelfgemaakte havermout of granola beschikbaar.

Voor lunch en diner was er meestal wel een goede salade of lekkere sandwich te krijgen. In de Australische keuken zitten ook veel Aziatische invloeden. Er wordt in ieder geval veel met verse en verantwoorde producten gewerkt dus het was echt genieten. We hebben zelfs een paar keer de BBQ aangestoken om groenten en een lekker stukje vlees te grillen!

Sporten in de warmte

Gedurende onze vakantie schommelde de temperatuur ongeveer tussen de 25 en de 39 graden. We hebben namelijk vrij veel gereisd en in verschillende klimaten gezeten. Na een paar dagen acclimatiseren ben ik begonnen met het oppakken van mijn training. Vanwege de jetlag was ik vaak vroeg (rond 5-6 uur) wakker. Dan was het gelukkig nog wat koeler en wel licht. Als Lindsey dan nog sliep kon ik mooi een uurtje gaan bewegen.

 

Ik heb er voor gekozen om rustig aan het hardlopen op te pakken. Met een app heb ik een korte intervaltraining gemaakt waarbij ik 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen afwisselde. Het rooster werd al snel 2/3 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Uiteindelijk had ik een 4 en 1 minuut training waarbij ik 1x de rust doorliep. Qua afstand kwam ik dan op zo’n 5 tot 8 kilometer.

In totaal heb ik in Australië 9x hardgelopen, bijna 50 kilometer met een gemiddelde snelheid van 7 km/ per uur. De zwaarste loop was in de Blue Mountains, een gebergte net buiten Sydney. Bijna 7 kilometer op bijna 1000 meter hoogte in flinke warmte en luchtvochtigheid vanwege naderend onweer. Volgens de app ben ik tijdens die training ongeveer 165 hoogtemeters gezakt en gestegen, maar gevoelsmatig was het veel meer. Gelukkig gaven de bergen schitterende vergezichten.

 

Dagelijkse beweging

Buiten het hardlopen hebben we in Australië ook ‘gewoon’ veel bewogen. Uiteraard heb ik veel gelopen door de natuur, zoals de hike met trappen in Mount Warning die te zien was in de vlog. Maar ook in de steden Brisbane, Sydney en Melbourne heb ik veel kilometers afgelegd.

Ik heb twee keer gekanood, één keer op open zee tussen de dolfijnen en één keer op een lagune. Ook heb ik mijn eerste surfles gehad op een mooi strand in het hippiedorpje Agnes Water. Een andere zeer ‘intensieve’ activiteit was de Nieuwjaarsduik op Bondi Beach (die van TV) met ongeveer 1000 Nederlanders inclusief Oranje muts, de Snollebollekes uit de speakers en ongeveer 3.000 telefoons van omstanders in de lucht om die gekke Hollanders te filmen. In een grote groepssprint renden we het water in (lucht 35 graden/ water 20 graden)…. brrrr wat een kou, maar oh zo gezellig!

Terug naar de realiteit

De laatste dagen in Melbourne waren voor mij erg bijzonder. Ten eerste is het een fantastische stad en ten tweede kon ik naar de eerste speeldag van de Australian Open, de eerste Grand Slam van het nieuwe jaar. Als klap op de vuurpijl kon ik overdag de twee Nederlandse toppers Kiki Bertens en Robin Haase zien winnen. ’s Avonds heb ik misschien wel de grootste tennisser ooit, Roger Federer, zien spelen. Een droom die uitkwam!

Daarna was het terug naar de realiteit. We vlogen in 30 uur van 40 graden naar 10 graden Celsius en twee dagen later was het zelfs aan het sneeuwen. Twee dagen na aankomst had ik gelijk mijn eerste Personal Training en op zaterdag de super gezellige bootcamp met familie en vrienden van de Afvalracers.

Begin van de laatste periode, nog 2 maanden Afvalrace.

Na de vakantie was ik ondanks het vele hardlopen wel anderhalve kilo aangekomen. Ondanks dat ik erg baal, mag ik blij zijn met de progressie in mijn hardlopen en het gemak wat 15 kilo afvallen mee brengt in de activiteiten gedurende een vakantie. Ik heb zoveel plezier gehad met 50 km hardlopen en 200 km lopen, zonder continue uitgeput, moe en chagrijnig te worden, dus dat is een enorm verschil met vakanties vóór de afvalrace!

Nu ik weer terug ben pak ik de draad weer op om op 5 april dit half jaar knallend af te sluiten. Mijn doelstelling is om nog 10 kilo af te vallen en zo totaal 20 kilo af te vallen en 25 kilo onder mijn zwaarste gewicht te komen. Dit betekent een tandje bij in het sportschema en nog iets waakzamer zijn op mijn voedingspatroon.

Vanaf deze week start ik ook met de beginnersgroep hardlopen van Enforce Ulvenhout. Ik ga een aantal leuke hardloopwedstrijdjes plannen van het voorjaar en in de zomer. Na mijn terugkeer heb ik nog twee keer gelopen, het is een heerlijk gevoel om een 2.5 km rondje in 1x door te lopen of bijna 5 km met 2 korte wandelstukjes. Met de trainingen ga ik mijn conditie en loopvermogen verder ontwikkelen, maar vooral mijn looptechniek verbeteren om blessures te voorkomen en extra te genieten van de hardlooprondjes.

Aldo wordt begeleid door Enforce Breda, je kunt Maartje ook bij ons volgen via Facebook en YouTube

 

Reacties

article
46269
Het is alweer even geleden dat ik een Afvalrace blog geschreven heb en dat komt
https://drimmelen.nieuws.nl/afvalraces/46269/aldos-eerste-blog-van-het-nieuwe-jaar/
2019-02-10T12:21:56+00:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/92/2019/02/09234542/Blog-8-feb-15-20190101_154234-e1549752370420.jpg
afvalraces